top of page
חיפוש

עין שוירח – דרום רמת הגולן.

מבוא:

ב־1844 הוקמה הדת הבהאית באיראן, לאחר שהתפצלה מהזרם המוסלמי השיעי. המהלך הביא להוצאתו להורג של מייסד הדת (ה"באב"=שער), לריסוק עצמותיו והשחתת גופתו. ב־1909 הגיעו הבהאים לחיפה וקברו את שרידי גופתו במוזיליאום על הכרמל (המקדש בעל כיפת הזהב).

במהלך השנים גברה רדיפתם של עשרות אלפי מאמיני הדת והם נאלצו לברוח ממדינות מוסלמיות שיעיות כאיראן ועירק - חלקם הגיעו לארץ ישראל תחת האימפריה העות'מנית.

כמה עשרות בהאים ניסו את מזלם, בשנת 1882, בהתיישבות על שפת הכנרת (ישנו בית קברות בהאי בצמוד לקיבוץ עין גב), בשני מקומות:

1. הכפר א-סאמרה שהשתתף ברצח 7 שוטרים ישראליים ליד אל חמה וננטש לאחר התקפת נגד של צה"ל (הבהאים באותו כפר ברחו לסוריה ועל אדמותיו הוקם קיבוץ האון).

2. חווה שליד הכפר נוקייב הסורי. התיישבות הבהאית בנוקייב ננטשה בזמן מלחמת השחרור והם חברו לקהילת הבהאים בחיפה.

הבריכה בעין שריר (כך הוא נקרא עד ששונה שמו) שעל מורדות הגולן, הוקמה על ידי הבהאים שהתיישבו בסמארה, כבריכת איגום לצורך השקיית השדות החקלאיים שהיו ברשותם. במהלך עשרות השנים מאז ננטש המקום, השתלטה על הבריכה וסביבתה עזובה, צמחיית פרא, קירותיה נסדקו והיא הייתה מכוסה בענפים ובלתי נגישה.

בשנת 2000 החליט בחור בשם ירח פארן מקיבוץ האון (1938-2020) לשפץ את הבריכה, להכשיר דרכי גישה אליה, לנטוע עצים בסביבתה ולהפוך אותה לאתר אטרקטיבי ומיוחד.

השם "שוירח" הוא למעשה שילוב של שני שמות = "שריר" (השם המקורי) ו"ירח" (שמו הפרטי של האיש מהאון ששיפץ את המקום).

האתר:

כיצד מגיעים? מקישים בוויז "עין עקוב שביל גולן". התוכנה תעלה אותנו מאזור מבוא חמה לרמת הגולן דרך כביש 98 - בעל התצפיות האינסופיות על בקעת הירמוך. לאחר שנסיים את העליות היא תפנה אותנו שמאלה (מערב) על כביש צר שהאספלט בו מסתיים כשנגיע לשלט "עין עקוב" ימינה.

לא נפנה ונמשיך הלאה מערבה עד שהרכב לא יכול לעבור יותר בגלל דרדרת של חלוקי נחל (4X4 יגיע עד לאתר). נמשיך לרדת כ־800 מטר עד שמצד ימין נראה מחסום פרות. הגענו ליעד. נחצה את המחסום ונלך עוד 100 מטר והבריכה תיחשף לפנינו (מצורפת מפה מפורטת).

מי שיגיע בסוף החורף תחילת האביב, יפגוש פריחה יפיפייה של כלניות, רקפות, צבעוניים, סחלבים, ומיני פרחים מצליבים עונתיים.

בשנת 2014, שופצה הבריכה שוב על ידי הרט"ג, והיא נקייה, צוננת, מרעננת, עם שטח צל שמאפשר התמקמות ממושכת - שווה את המאמץ!

בדרככם חזרה לרכב, נא לא לשכוח לקחת אתכם את שקית האשפה.

מפת הגעה
החווה הבהאית בנוקייב 1944
המעיין ממעוף הציפור








155 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page