top of page
חיפוש

פסיפס הציפורים קיסריה.

מבוא:

מעשה באימון צבאי שנערך בשנת 1950 על ידי צה"ל על גבעת כורכר נטושה בסמוך לקיסריה. תוך כדי אימון על הגבעה, נחשפו על ידי החיילים במקום חתיכות פסיפס ושברי עמודי שיש האופייניים לתקופה הביזנטית. בגלל העדר תקציב, והרצון לשמר את המקום, כוסתה הגבעה בחול, גודרה והגישה אליה נאסרה.

רק בשנת 2004 בוצעו במקום חפירות, נחשף פסיפס מדהים בגודל 14.5X16 מטר, כשהוא כמעט נשתמר במלואו. באוקטובר 2005, לאחר שהושקעו בשימור הפסיפס כ־600,000, נפתח האתר למבקרים.

במהלך החשיפה של האתר, גילו הארכיאולוגים רוני רייך ואמיר ג'נאח, כי מדובר בארמון ביזנטית (מאות 6-7 לספירה) שזהות בעליה אינה ידועה. הארמון השתרע על פני כ־1500 מ"ר, ובמרכזו הייתה חצר מרוצפת בפסיפס.

מהממצאים ברור שהייתה קומה שנייה למבנה, גם היא הייתה מרוצפת בפסיפסים (שרידים שלהם נמצאו על רצפת הפסיפס התחתונה), אולם הם נשרפו והושמדו במהלך הכיבוש הערבי בשנת 640 לספירה.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "פסיפס הציפורים". התוכנה תוביל אותנו לתוך הישוב קיסריה. כ־40 מטר לאחר שנפנה לכיוון חוף אקוודוקט (עיין ערך נפרד באתר), נחנה את הרכב.

נעלה על הגבעה על גבי שביל מסודר וסלול (נגיש לנכים ועגלות). כשנגיע נֶחָשֵף לפסיפס המדהים. מדובר בפסיפס מלבני שבמסגרת המקיפה אותו נמצא עצי פרי רבים כגון: שזיף, אפרסק, אתרוג, רימון, תאנה, אגס, תפוח, משמש, ובין העצים דמויות של חיות כגון: אריות, נמרים, צבאים, דובים, יעלים, פילים, חזיר בר, סוס ועז.

במרכז הפסיפס נמצא מדליונים רבים שבמרכזם דמויות של טווסים, חסידות, שקנאים, אנפות, ברווזים, פלמינגו, פנינייה, יען, חוגלה ועוד...הציפורים מסודרות בצורה אחידה בכל השורות, כאשר בכל שורה מקדמים את הדמויות מדליון אחד קדימה. התוצאה היא שבכל האלכסונים ישנה אותה דמות של ציפור.

המקום מוקף חורשה עם מספר שולחנות מוצלים (ללא שירותים או ברזיות).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.













14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page