top of page
חיפוש

פריחת האירוסים בירוחם

עודכן: 4 בינו׳ 2022

מבוא:

חודש מרץ הוא חודש שכל הארץ פריחה, בפרט האירוסים - לגווניהם וגודלם השונה. היום נתמקד בדרום (הלא כל כך רחוק), באירוס ירוחם.

בניגוד לאירוסים האחרים שהם צבעוניים כצבעי הקשת, אירוס ירוחם הוא בעל תפרחת סגולה (עם כתמי בורדו כהים), וזהו ייחודו ויופיו.

כמו אחיו הצפוניים, גם הוא אוהב את האדמה החולית, המאפשרת לשורשיו לקבל מים ללא מאמץ מיותר, נותנת אוורור לפקעת שעושה עבודתה נאמנה, ועליו קטנים מאחיו הצפוניים כיאה לצמח מדברי שמקטין את שטח עליו כדי לצמצם את אידוי הנוזלים שבתוכו.

לא רק שאירוס ירוחם הוא הדרומי ביותר מבין אחיו, הוא גם חברותי כמוהם, ומארח על פני יותר מ־500 הדונם של השמורה, את האירוס הצהרוני, כחליות הרים, סתווניות, מקור חסידה, עכובית הגלגל, ועוד אורחים רבים ומקסימים שביקשו להישאר בעילום שם...

אם יתמזל מזלכם, תפגשו גם צבאים שיבואו לחלוק בחוויה, או יעלים (כפי שקרה לי) דורבנים וארנבות. משך הסיור המעגלי כשעה.

מי שיחליט להדרים ולהיענות בחיוב להזמנתו של האירוס לקחת חלק בחגיגה, יוכל בהמשך לפרוס את מרכולתו באגם ירוחם, ולאורם של המים הבוהקים באור השמש, לאכול צהריים/ לשתות קפה/ וסתם ליהנות מהיופי הנשקף. לא לשכוח שקית אשפה...

אחרים יוכלו לקנות גבינות בחוות קורנמל הסמוכה, לרכב על גמלים בחוות ממשית, או לאכול במסעדות של ירוחם/דימונה הסמוכה (רובן סגורות בשבת).

האתר:

1. פריחת האירוסים:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "אירוס ירוחם 204". התוכנה תוביל אותנו בכביש 204 המחבר בין ירוחם לדימונה, לקטע צפוני לירוחם. כ־4 ק"מ צפונית לצומת ירוחם-צפון, נפנה בדרך עפר מזרחה. הדרך (עבירה לכל סוגי הרכב) תוביל אותנו לחנייה.

מה שנשאר לנו לעשות, זה להחנות את הרכב ולהתחיל לצעוד בעקבות השביל המסומן. ככל שנעמיק בשביל נפגוש פריחה רבה יותר, כשאת "מצעד הפרחים" של אירוס הצהרון, צבעוניים, סתווניות ועוד, מוביל אירוס ירוחם המפואר. אין ספק מראה מדברי יוצא דופן.

השביל הוא לא מעגלי, לכן נחזור לרכב באותה דרך שבה הגענו. שווה!

2. פארק ירוחם + אגם/מאגר ירוחם.

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "אגם ירוחם חנייה ראשית פארק". התוכנה תוביל אותנו לכיכר על כביש 204, שם נפנה מערבה. באזור החניה ישנם שירותים ואזורי ספסלי ישיבה לפיקניק. בפארק שהוקם ב־1992 ישנם מספר אתרים לראות:

2.1. באר ירוחם הנמצאת בסמוך לכניסה (צפונית לכביש הגישה לפארק). זו הבאר שעל פי הסברה של הארכאולוג פרופ' יוחנן אהרוני (האוניברסיטה העברית) זו הבאר שממנה שתתה הגר כשגורשה ממאהל אברהם.

2.2. מיצד ירוחם הנמצא דרומית לכביש הגישה לאגם. זהו שריד לישוב נבטי חקלאי שהיה במקום עם שחזורי קשתות, מבנים וטרסות חקלאיות.

2.3. אגם ירוחם. האגם המרשים באמצע המדבר מוזן במים מסכר שנבנה על פני נחל רביבים. האגם גדול, יש בו דגים, והוא מהווה את מקור המים המרכזי לריאה הירוקה באמצע המדבר של ירוחם.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.


59 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page