top of page
חיפוש

שמורת טבע נחל חרמון - הבניאס.

מבוא:

שמורת טבע נחל חרמון (הבניאס), מרכזת בתוכה שלושה מוקדי עניין מרכזיים אשר אפשר לחבר ביניהם בהליכה רגלית, או בהקפצה של הרכב בין שני המרכזים מתוך השלושה. שלושת המרכזים שבכולם תלווה אותנו זרימת מים בעוצמות שונות, הם:

1. מקדשי פאן ומערת פאן העיר פניאס (בניאס - שיבוש ערבי של השם פניאס) שהוקמה במאה הרביעית לפני הספירה, נקראת על שם האל היווני פאן (אל הרועים, עדריהם, המוזיקה והשעשועים) והאל זאוס. מיקומה לא מפתיע. עושר המים שבאזור הפך את המקום לנקודת מפגש לשיירות סוחרים שנעו מאסיה לכיוון עכו, צור וצידון. בשלהי המאה הראשונה לפני הספירה הרחיב המלך הורדוס את העיר, וכמה עשרות שנים לאחר מכן, הגדיל אותה בנו פיליפוס וקרא לה קיסריה-פיליפי, כך הוא פיאר שתי דמויות: אותו עצמו, ואת אוגוסטוס קיסר מטיבו של אביו. המקום מוזכר בברית החדשה (הבשורה ע"ש מתי פרק 16), כמקום בו נותן ישו לפטרוס יורשו את "מפתחות השמיים". זו הסיבה להקמת כנסייה במקום על ידי הביזנטים בשנת 320 לספירה (גם היא צמודה למערת פאן וחלקה נבנה על מקדש האלילים), שנחשפה בשנת 2020. המערה שימשה לפולחן שמזכיר במעט את פולחן ערב יום כיפור של שעיר לעזאזל כפי שנעשה על ידי הכהן הגדול בבית ראשון ושני. מעל המקדשים נראה כיפה לבנה של ציון קבר (מקאם) הקדוש לדרוזים ולמוסלמים העלוואים. זהו ציון הקבר של אליהו הנביא (נבי חאד'ר) על פי אמונתם.

2. מפל הבניאס אין ספק שזהו אחד המפלים המרשימים בארץ (אולם לא הגדול שבהם כפי שכותבים ברט"ג, מפל הירדן גדול פי כמה, ראה ערך באתר). ניתן להגיע אליו בהליכה רגלית של כ־1 ק"מ מאזור המקדשים, או בעזרת הרכב שיקרב אותנו למפל עצמו ולשביל התלוי. ההליכה על השביל התלוי והתצפית על המפל עצמו מרשימים ביותר - הרחצה אסורה!

3. אזור ארמון אגריפס ותחנות הקמח המקום מומלץ בעיקר לאוהבי ומביני ארכיאולוגיה, והאתרים הללו נמצאים בין המקדשים לבין השביל התלוי, המוביל למפל.

האתר (בתשלום):

איך מגיעים? לכניסה הראשית באזור המקדשים נקליד ב־WAZE "שמורת טבע נחל חרמון". התוכנה תוביל אותנו לכביש 99. קצת לפני העלייה לרמה"ג נראה פניה לשמורה.

נחנה את הרכב וניכנס לאתר. מיד כשנעזוב את החנייה ילווה אותנו רחש המים הנפלא הבוקע מהמפלונים, בריכות האיגום, וזרימת המים בערוץ הנחל. הגישה למקדשים מלווה בעלייה קצרצרה (לא נגיש לנכים), יש במקום שילוט מסביר כולל הָדְמָיוֹת שווה כל רגע.

לאלה המעוניינים לראות את אזור הארמון ותחנות הקמח, ימשיכו במסלול שביל כחול מערבה לכיוון המפל (אלה שמגיעים עם שני רכבים יכולים להשאיר רכב אחד בחניון המפל). ההליכה בחלקה מוצלת, מקבילה לנתיב הנחל, בדרך עוברים את מעיין עין חילו ובריכת קצינים סורית שמוזנת ממימיו. עד לשביל התלוי. משם לחניון המפל ההליכה קצרה יחסית, אבל בעלייה.

אלה המעוניינים לקפוץ לחניון המפל יקלידו ב־WAZE "שמורת טבע בניאס - המפל והשביל התלוי". התוכנה תוביל אותנו לקיבוץ שניר הסמוך ומשם לחניון המפל (יש שילוט).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.









12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page