top of page
חיפוש

שמורת טבע עין אפק.

מבוא:

שמורת טבע עין אפק, היא שמורה המאגדת בתוכה את מעיינות נחל נעמן המתחיל בנקודה זו ונשפך לים התיכון במפרץ עכו.

השמורה הממוקמת בעמק זבולון, מכילה בתוך הפארק שטחי פריחה, אתרים הסטורים/ארכיאולוגיים, שטחי ביצה עם גשר צף מעל המים, מסלולי הליכה מונגשים בחלקם, שטחי צל, שולחנות פיקניק, נקודות תצפית ועוד...

בצידה המזרחי של השמורה, נראה את תל אפק, שהוא ישוב מהתקופה המקראית ומוזכר בתנ"ך כחלק מנחלת שבט אשר (למרות שלמיקום השמורה קוראים בטעות "עמק זבולון"), ככתוב: " וַיֵּצֵא הַגּוֹרָל הַחֲמִישִׁי, לְמַטֵּה בְנֵי-אָשֵׁר לְמִשְׁפְּחוֹתָם... וְעֻמָה וַאֲפֵק, וּרְחֹב" (יהושע י"ט).

בתקופה הצלבנית (מאות 12-13 לספירה) נבנתה על התל חווה על ידי המסדר ההוספיטלרי, ובהמשך נבנתה טחנת קמח על ידי המסדר הטמפלרי ששימשה באותה תקופה כמקור הקמח המרכזי של עכו.

בשנת 1924 רכשה קק"ל את האזור וניצלה את בריכות הביצה לגידול קרפיונים. לאחר מכן שימש האתר את קיבוץ משמר הים הסמוך (שינה את שמו לאחר מכן לקיבוץ אפק), והחל מ־1960 החלו שאיבות מים מהמעיינות, ספיקת המים בביצה ירדה מ־50 מיליון מ"ק ל־2 מיליון מ"ק בשנה והחלו עבודות שימור לברכות המהוות בית גידול לסוגים רבים של בעלי חיים.

האתר (בתשלום):

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "עין אפק שמורת טבע קריית ביאליק". התוכנה תוביל אותנו לכביש 7911 שבקצה המזרחי של קריית ביאליק (בסמוך לבית העלמין). שילוט לאתר שנראה מהכביש יפנה אותנו שמאלה לכיוון הכניסה.

תחילת הביקור היא נסיעה בתוך השמורה לאורך מספר מאות מטרים, כשבשני צידי הדרך ישנם אזורי פיקניק ובחודשי ינואר-מרץ פריחה של רקפות, כלניות, נוריות, ועוד...

נגיע לחניית הרכבים ונחנה. ישנם שני מסלולי הליכה: המקוצר, והארוך (בכניסה תקבלו מפהויש גם מפה ושילוט בשטח עצמו).

לאלה ה"קצרים בזמן", אני ממליץ מאוד להתמקד בטחנת הקמח הצלבנית עם האגמים המקיפים אותה, לעלות לגג (היכן שהבריטים בנו עמדת משמר ותצפית) לתצפית שתתן לכם ראייה מרחבית על כל השמורה, לראות את הסרט המוצג במבנה הטחנה כל שעה עגולה, להמשיך לאורך סכר הבטון ששופץ בתקופה הבריטית לחצות את הביצה בשבילים שחלקם מונגש, ועד לגשר הצף.

ליד אזור החניה ישנו מרחב מוצל של שולחנות פיקניק ומזנון לשתייה קלה וחטיפים.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.












49 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page