top of page
חיפוש

תל יודפת.

מבוא:

תל יודפת הוא אתר מקסים לכל המשפחה, המשלב בתוכו מערות, בורות מים שחלקם הוכשרו לכניסת מבקרים, שרידי בתים בני אלפי שנים, סיפור גבורה והכל משולט עם הסברים מפורטים.

יודפת הייתה עיר מחוז יהודית בתקופת בית שני. היא ממוקמת במרכז הגליל התחתון, בגובה של 420 מטר מעל פני הים, מוקפת בהרים סביב לה, ונחל יודפת זורם למרגלותיה. במשנה היא מתוארת כעיר המוקפת חומה עוד מתקופת כיבוש ארץ ישראל על ידי יהושע והשבטים.

בשנת 67 לספירה, כשנה לאחר פרוץ המרד הגדול ברומאים, עמדה העיר מוקפת החומה (שאת שרידיה ניתן לראות) במצור בן 47 ימים על ידי הצבא הרומי שהעומד בראשו היה המצביא אספסיאנוס.

יום לפני כיבוש העיר, אחד מתושבי העיר נכנע לרומאים וסיפר להם כי המגינים מותשים וישנים על משמרתם באשמורת השלישית. כוח בראשות טיטוס (בנו של אספסיאנוס) ניצל את הידיעה, עלה בהנץ השחר על העיר וכבש אותה תוך שהוא טובח באלפי מתיישביה ומגיניה. יוסף בן מתתיהו (מפקד המרד בגליל) ומעט מאנשיו התחבאו במערה (אחת מיני רבות על התל). לאחר שהחלו בסדרת התאבדויות (איש הרג את רעהו), נשארו יוסף בן מתתיהו ועוד אדם. יוסף שכנע את האיש כי כדאי להיכנע מאשר למות ויצא אל הקצינים הרומאים.

בניגוד לצפוי הרומאים קיבלו אותו בכבוד, בעיקר לאחר שניבא שאספסיאנוס יהיה הקיסר הבא של רומי (הייתה שמועה שהגיעה אל הרומאים על כוחות חיזוי מיוחדים שיש ליוסף בן מתתיהו). בעקבות אותו אירוע, יוסף בן מתתיהו עבר לצד הרומאים (למעשה הוא כתב את ההיסטוריה ועזר בתיווך עם הנצורים בירושלים), שינה את שמו ליוספוס פלביוס וגר ברומא עד למותו. דרך אגב, אספסיאנוס אכן נהיה לקיסר רומי כעבור שנתיים.

תנועת בית"ר הנציחה את סיפור יודפת בהמנון שלה, במילים: "למות או לכבוש את ההר - יוֹדֶפֶת, מסדה, ביתר...".

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "תל יודפת". התוכנה תוביל אותנו לכביש 784 בגליל התחתון. משם נפנה מזרחה לכביש 7955 שהוא כביש הגישה למושב יודפת. נקיף את המושב בצידו המזרחי והתל ייחשף בפנינו (יש שילוט).

נחנה את הרכב ונטפס במעלה המדרגות אל התל.

מעבר לשילוט המסביר, נראה כיתה של חיילים רומים, אייל ניגוח, ולמעלה יחכו לנו מערכות של מערות (אין צורך בפנסים – הכניסה בקומה זקופה), בורות מים שחלקם הוכשרו למבקרים, נוף מדהים של האזור, שחזור של כלי המצור הרומיים, בית בד במערה, ושביל היקפי שיוביל לערוץ הנחל (אכזב) שלמרגלות התל.

בעונת הסתיו נראה במקום פריחת חצבים מרשימה, ובעונות החורף והאביב התל והעמקים שמסביבו יוריקו וילבלבו.

לאוהבי השקיעות שביננו שקיעה מהתל היא מראה מיוחד (ראו תמונה).

אין במקום שירותים. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.















36 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page