top of page
חיפוש

תל יקנעם.

אין הרבה מקומות חשובים היסטורית בארץ, שאנו עוברים על פניהם מבלי לדעת שהם שם. מקום שיודע לספר לנו הרבה מאוד, עם השקעה גדולה של הרשות המקומית, כולל מרכז מבקרים חדש, והוא כל כך לא מוכר...בואו נעלה אל הבלתי נודע.

מבוא:

תל יקנעם הוקם על צומת אסטרטגית של מפגש ואדי מילק עם עמק יזרעאל. כשמישור החוף היה מוכה ביצות, יקנעם שלטה על הדרך מיפו לעכו שני נמלים בעלי חשיבות אסטרטגית לשליטה על הסחר בארץ ישראל. היא הייתה חלק ממערכת המבצרים לאורך עמק יזרעאל (כשיקנעם הוא המערבי והאחרון שביניהם), ושליטה בעיר הייתה חיונית לכל מעצמה ששלטה באזור.

בתנ"ך מוזכרת יקנעם לראשונה בספר יהושע, כאחד מהישובים שנכבשו על ידו "מֶלֶךְ-יָקְנְעָם לַכַּרְמֶל " (יהושע י"ב). בהמשך מצוין שיקנעם הייתה שייכת לשבט זבולון כעיר ספר על הגבול בין שבט זבולון לשבט מנשה, ושהעיר ניתנה במתנה למשפחות המררי, כנכתב: "וּלְמִשְׁפְּחוֹת בְּנֵי-מְרָרִי, הַלְוִיִּם הַנּוֹתָרִים--מֵאֵת מַטֵּה זְבוּלֻן, אֶת-יָקְנְעָם וְאֶת-מִגְרָשֶׁהָ" (יהושע כ"א).

התל עצמו התקיים לאורך יותר מ־4000 שנה (בהפסקות קצרות) ומכיל ממצאים מתקופות רבות ומגוונות. החל מהתקופה הכנענית הקדומה (תקופת הברונזה), דרך הכיבוש המצרי (תחותמס השלישי), הישראלית, היוונית-חשמונאית, הרומית, הביזנטית, המוסלמית העתיקה, הצלבנית, הממלוכית, בואכה העות'מנית (דהאר אל עומר - המאה ה־18 לספירה).

התל:

נקליד בוויז "תל יקנעם", ונגיע למגרש חניה שצמוד למרכז מבקרים קטן, חמוד ומתומצת, המציג על רגל אחת את ההיסטוריה של התל. מעניין ולא מעמיס...

לאחר מכן נעלה על התל. העלייה (קלילה מאוד!) מקושטת מתחילתה ולכל אורכה, באריחי קרמיקה יפיפיים מאוירים, המספרים את ההיסטוריה של המקום. כל הפרויקט הנ"ל נבנה על ידי תלמידי בית ספר אורנים מיקנעם - פשוט יפה.

כשמגיעים למעלה מבינים מיד את השליטה המדהימה על צירי התחבורה, שהייתה למי ששלט על יוקנעם. האתר בנוי בשיפוע, כשבחלק התחתון נראה כנסייה מהתקופה הצלבנית (מאות 11-12), ובמעלה ההר נראה ממצאים הכוללים חומת ביצורים, סרקופג (ארון קבורה) בשימוש משני, בתי מגורים, חדר שירותים (!), מערות קבורה, בור מים, בית בד, מגדל שמירה, ובראש התל מבצר שבנה השליט העות'מני דהאר אל עומר (המאה ה‏־18).

בכל מקום תמצאו שלטים המסבירים על הממצאים, ועמדות הסברה מוקלטות המבהירות מה אנו רואים - גם לאלה שלא למדו ארכיאולוגיה באוניברסיטה...

בצד הדרומי של התל, נמצא פינת זוּלָה מוצלת עם ספסל המביט לנוף המדהים של עמק יזרעאל הפרוס מתחתינו. אתר מעניין, מסביר פנים וחינמי!!! שווה ביקור.



מרכז המבקרים



מרכז המבקרים
העלייה לתל

השירותים העתיקים (בול-קליעה)
הסרקופג בשימוש משני
הכנסייה הצלבנית
פינת הזוּלָה הצופה לעמק.
מפת האתר


102 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page