top of page
חיפוש

אנדרטת אסון נאות הכיכר – כיכר סדום.

מבוא:

אסון נאות הכיכר היה אסון הטבע הגדול ביותר במדינת ישראל עד השריפה בכרמל שארעה 40 שנה מאוחר יותר. סיפור שהיה כך היה...

בשנת 1968 העבירה קבוצת "נאות הכיכר", שראשוני חבריה היו ממקימי הישוב נאות הכיכר בשנת 1961, את הבתים הטרומיים הישנים שמוקמו מתחת לסלע רחב שנתן את צילו על הבתים בימים החמים, לידי צה"ל.

צה"ל מיקם במקום פלוגה של חיילי חטיבת ההגנה המרחבית (הגמ"ר) "הבקעה".

אותו יום הרי אסון, 30/12/1970, היה נר שמיני של חנוכה, לאחר שכמה ימים קודם לכן היה שטפון עז בנחלי צין ואמציהו. חיילים מיחידה אחרת שנהגו לאכול כל יום בבסיס, יצאו לחלץ נער שנעלם יום קודם באזור מצדה - וכך ניצלו חייהם. בבסיס נשאר כוח כוננות של 35 חייל, לצורך תגובה מהירה במקרה שתהיה חדירת מחבלים מכיוון ירדן.

השעה הייתה 12:00. המ"פ איציק אנגלוביץ' כבר ישב לאכול צהריים. פתאום הודיעו לו על טלפון דחוף מהמח"ט הוא יצא מחדר האוכל וניצל. יעקב נפוסי קיבל פקודה לשבת בצד ימין של חדר האוכל - חייו ניצלו, ישראל בן יקר נשלח למפעלי סדום לאבטחה. מסיבה לא ברורה לו עצמו, נשאר שם לצהריים - חייו ניצלו.

בשעה 12:05, נשמע קול רעם חזק. סלע במשקל 60 טון קרס לתוך חדר האוכל, תוך שהוא מועך בדרכו את המטבח והשק"ם. 19 חיילים + אזרח אחד נהרגו. 10 חיילים וחיילות נפצעו חלקם נשארו נכים לשאר ימי חייהם ורק 5 ניצלו ללא פגע.

מאיר בוסני ז"ל היה אמור להיות בתצפית רחוקה מהכביש הראשי. מאיר התחתן שבועיים קודם לכן. הוא ביקש מחברו הטוב עמיחי יורדן להחליפו בתצפית כדי שיצא הביתה מהר יותר. עמיחי הסכים. לפני צאתו הביתה בשעה 12:00 נכנס מאיר בוסני לחדר האוכל לצהריים וכל השאר היסטוריה – "הוא אפילו לא זכה לראות את התמונות מהחתונה" אמרה האלמנה הצעירה...

בין ההרוגים היה גם אנדרה מצליח אחיה של רינה מחדשות 12.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "נאות הכיכר". התוכנה תוביל אותנו לכביש הגישה לנאות הכיכר ועין תמר (כביש 2499). כ־400 מטר לאחר שנעבור את מחסום הגישה לשני הישובים נראה מצד ימין שלנו את האנדרטה.

נחנה את הרכב בשוליים. במקום שלטים המסבירים בדיוק רב היכן התרחש הכל. חלק מהמקום נשאר כפי שהיה כמצבה אילמת שנוספה לאנדרטה שהוקמה במקום על ידי משפחות הנספים בשיתוף אנשי המושב בשנת 2010 במלאת 40 שנה לאסון. צה"ל לא תרם דבר, אולי בתקווה שהפרשה תישכח...?

מדי שנה ב־30/12 נערך במקום טכס בהשתתפות הניצולים וחברי מושב נאות הכיכר.

אין במקום שירותים. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.







91 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page