top of page
חיפוש

אנדרטת חומה ומגדל – יער חניתה.

מבוא:

יער חניתה הוא יער הצופן בקרבו מספר מקומות בילוי, פיקניק, תצפיות וטיול. הפעם אני רוצה לייחד את הפוסט לאנדרטת חומה ומגדל הנטועה בתוך היער, כשמסביבה פינות חמד, צל ופריחה יפה בעונות החורף והאביב.

קיבוץ חניתה שעלה על הקרקע בשנת 1938 כישוב חומה ומגדל, במרכזו של אזור עוין וקשה לחקלאות, היה הישוב היהודי הראשון שעלה אל הקרקע בעת החדשה ברמה שנקראת במקרא "סולם צור" על גבול לבנון של היום.

למרות האיסור הבריטי למכור ליהודים קרקעות באותו אזור, התחזה יהודי איטלקי בשם יוסף סיניגליה לנוצרי ורכש ב־1937 את הקרקע מערביי האזור. תקופה קצרה לאחר הרכישה, נרשמה האדמה על שם קק"ל במשרדי עכו הערבית.

בתאריך 21/3/1938, עלו על הקרקע כ־100 איש לנקודה שנקראה אז "חניתה התחתונה". כבר באותו לילה סבלו המתיישבים הטריים ממתקפה רצחנית של ערביי האזור, התקפה בה נהרגו שני מגינים (יהודה ברנר ויעקב ברגר).

עד מלחמת השחרור נאחזו אנשי המקום בקרקע, כאשר בשלב מסוים הם עוברים ליישוב הקבע היכן שממוקם הקיבוץ היום.

במקום ההתיישבות הראשוני (חניתה תחתית) הם הקימו מגדל במודל "חומה ומגדל" שהיה בתקופה ההיא, ולידו אנדרטה לזכר המתיישבים שנפלו בהגנה על המקום.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "אנדרטת חומה ומגדל חניתה". התוכנה תוביל אותנו לכביש הגישה לקיבוץ חניתה (8900). באחד מעיקולי הכביש נראה שלט המפנה אותנו ימינה לדרך נוף יער חניתה. נפנה ימינה ומיד לאחר מכן נפנה בצומת ימינה לכיוון האתר (שמאלה יוביל אותנו לעין הכובשים - ראה ערך נוסף באתר). נחנה את הרכב.

המגדל המתנשא אל על הוא באמת מרשים. סביבו נסלל שביל הליכה היקפי העובר בין פינות חמד מבודדות, מוצלות, עם שולחנות פיקניק, מתקני שעשועים מזעריים לילדים, ופריחה נחמדה בעונות החורף והאביב. בהחלט מקום שווה ביקור לקבוצות קטנות/משפחות ובילוי של מספר שעות (אין שירותים במקום).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו











12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page