top of page
חיפוש

אשדוד – גבעת יונה.

מבוא:

גבעת יונה היא תל המתנשא לגובה של כ־50 מטר מעל העיר אשדוד. על פי האמונה היהודית, שם פלט הדג את יונה הנביא מפיו, ושם גם נקבר יונה הנביא (אין שום הוכחה ארכיאולוגית או מִיקוּמִית לכך).

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בשנות ה־60 ובשנת 2012, נתגלו במקום ממצאים מהתקופה הישראלית (מאות 8-10 לפנה"ס) והיוונית (מאה־3 לפנה"ס). כמו כן התגלו באתר שרידי מצודה (כנראה פלישתית) מהמאה התשיעית לפנה"ס.

הערבים קראו למקום "שייח יונס" ע"ש נביא מהמאה השמינית לפני הספירה (פחות או יותר תקופת פעילותו של יונה). במקום נמצאים שרידי קברו של השייח.

במפת מידבא מהמאה ה־6 לספירה (נמצאה בעבר הירדן המזרחי), מוזכר המקום עם הֶקְשֶר ליונה הנביא.

באמצע שנות ה־60 של המאה ה־20 הוקם על הגבעה מגדלור שנראה למרחק של 27 ק"מ. המגדלור נמצא שם עד היום כאתר לשימור.

בעבר היה ממוקם על הגבעה בסיס צבאי (בריטי שנועד לגלות אוניות מעפילים, ולאחר מכן ישראלי), אולם בשנים האחרונות המקום הוכשר למבקרים, הוכשרו דרכי גישה ולמעלה נבנתה סככה ונקודת תצפית יפה.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "גבעת יונה". התוכנה תוביל אותנו לאתר הצמוד לפארק נחל לכיש (החניה ברחוב יאיר).

בקצה החניה תקבל את פנינו גינה כשהגבעה נמצאת צפונית לנו. ניכנס לגינה (מדשאה גדולה המקיפה את התל מצדיו הדרומי, המערבי והצפוני), ונעלה אל התל.

בדרכנו אל הגבעה נעבור על פני ספסלים, פינות תצפית, ומגדל מים עם מפת אשדוד ענקית מצוירת על קירותיו. השביל יקיף את מגדל המים ומצדו הצפוני יתחיל גרם מדרגות אשר יוביל אותנו לפסגת הגבעה.

בפסגת הגבעה תחכה לנו סככה מוצלת, עם ספסלים ונוף מקסים. הראות היא 360 מעלות החל מנמל אשדוד הפרוס לרגלינו, דרך פארק נחל לכיש המשופץ, ועד תל אביב בצפון והרי השומרון וירושלים במזרח.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.

הגבעה והמגדלור בפסגתה.

פסל בגינה המקיפה את הגבעה.

הסככה בתצפית בפסגה.


תצפית לעבר אשדוד והרי ירושלים.

תצפית מערבה לנמל אשדוד.

שרידי המצודה הפלישתית.

29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page