top of page
חיפוש

בית הכנסת העתיק בית אלפא.

מבוא:

אם רוצים להבין את ייחודו ויופיו של בית הכנסת העתיק בבית אלפא, די אם נציין שזהו הפסיפס היחידי בארץ שהוכר כגן לאומי בזכות עצמו, הוקם סביבו מבנה מרשים לאירוח קבוצות, שירותים, ורחבת חנייה גדולה.

ב־1928, שש שנים לאחר שעלה קיבוץ בית אלפא על הקרקע, נתגלה הפסיפס. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקום, נחשפה ריצפת פסיפס כמעט שלמה של בית כנסת מהתקופה התלמודית/ביזנטית (מאה חמישית לספירה). הפסיפס שמעיד על קיום חיים יהודיים באזור נקרא על שם הקיבוץ בית אלפא (על שם הישוב הערבי שישב שם לפני כן בשם בית אילפא), כי אין לנו מידע לאיזה ישוב יהודי היה שייך בית הכנסת, אולם הפסיפס מעיד על עושרו של הישוב באותה תקופה.

בית הכנסת היה פעיל כנראה במשך מאתיים שנה ונחרב בתחילת התקופה המוסלמית כנראה בשנת 749 לספירה, שנה שבה התרחשה רעידת אדמה חזקה שהחריבה בתים ושכונות בערים רבות בארץ ישראל.

בית הכנסת מהווה עדות למנהגים יהודיים שהתפתחו בתקופה התלמודית, כשחלקם הושפעו מהנצרות ומאמונות פגניות באותה תקופה.

האתר (בתשלום):

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "גן לאומי בית אלפא". התוכנה תוביל אותנו לקיבוץ חפציבה שם ממוקם היום האתר.

נחנה את הרכב וניכנס לאתר. בכניסה ישנה רחבה המסבירה לנו את הממצאים בראייה היסטורית/מיתולוגית כולל מודל של מבנה בית הכנסת.

לאחר שניכנס לאולם בו מוצג הפסיפס, נראה סרט המסביר בצורה סיפורית את הממצאים הנחשפים על הפסיפס. גם ילדים מעל גיל 10 ייהנו!

מקום מרהיב, עם סיפור מעניין, פסיפס מרשים, וסרט שמיועד לכל גיל מעל גיל 10 (לדעתי).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.




13 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page