top of page
חיפוש

גן לאומי שפך נחל שורק (נחל רובין)

במישור החוף הדרומי, בין חולות ראשון לציון ליבנה, מסתתר לו פארק קסום, עם שולחנות פיקניק, שטחי חניה, ונחל שזורם לו כל ימות השנה. היום נטייל בנחל רובין, הוא חלקו המערבי של נחל שורק.

נחל שורק הוא אחד הנחלים האיתנים הארוכים ביותר בארץ (כ־70 ק"מ אורכו). בעוד הוא מתחיל קצת צפונית לירושלים, ערוצו מפלס את דרכו לאורך נתיב דרום-מערבי, עובר ליד בית שמש, חוצה את השפלה בואכה לחולות הדרומיים של מישור החוף.

לאורך נתיבו נמצא אתרים כגון מעיין הליפתא, הסָטַף, מאגר בית זית, תחנות רכבת שהיו חלק מהמסילה הטורקית מתל אביב לירושלים (הרצל נסע עליה בביקורו בארץ), בית שמש המקראית, תמנה המקראית (שם גרה אהובתו הראשונה של שמשון הגיבור), ואת מציין הקבר המוסלמי נבי רובין, שלפי האמונה המוסלמית ראובן בן יצחק קבור שם מכאן גם נובע שמו הערבי של הנחל "נחל רובין".

לאחר שנרשום בווייז "גן לאומי שפך נחל שורק", יוביל אותנו המסלול למגרש חניה גדול ליד חורשת אקליפטוסים רחבה. בחורשה ישנם לא מעט שולחנות פיקניק והשטח מוצל ומזמין (אין שירותים).

נפסע לאורך מסלול מסומן אל הגדה הדרומית של הנחל. כשנגיע לגדת הנחל (כ־100 מ' הליכה מהחניה), נפנה שמאלה ונעבור מתחת לגשר של הכביש שהוביל אותנו לפארק. השביל הרחב יחסית עובר לאורך הגדה, מוקף בצמחיית נחלים ושלטים המסבירים לאורך המסלול על האתר (מונגש לעגלות). כעבור מספר דקות הליכה נגיע אל סכר שהוקם על הנחל, שייעודו להביא לזרימה מואצת בכדי להעשיר את מי הנחל בחמצן.

נצטלם ליד המקום היפה הזה, ונמשיך מערבה כשהשביל הנוח מתחלף בשביל חולי יחסית - ברוכים הבאים לחולות פלמחים. בדרך נעבור ליד "אי הצבים". לא תמיד רואים שם את צבי המים וצבי הביצה שחלקם הושב למקום במסגרת התוכנית לשיקום הנחל.

מי שירצה, יוכל להמשיך לגבעה חולית בקרבת הים, לתצפית על אוכלוסיית הקורמורנים בשפך הנחל. בחודשים פברואר-מרץ נפגוש באזור את אירוס הארגמן שגם הוא הושב לאזור במסגרת תוכנית השיקום.

אומנם המסלול הוא "הלוך ושוב", אבל תאמינו לי שבדרך חזרה תראו דברים שלא שמתם לב אליהם ב"הלוך"...מסלול מוצל ברובו, קליל, נחמד, מים, צמחייה, שולחנות פיקניק, מי צריך יותר?













218 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page