top of page
חיפוש

חורבת בית נטיף – בית שמש.

מבוא:

בית נטיף הייתה בירת המחוז ואחת מעשרת הערים המרכזיות בממלכה החשמונאית, כפי שמצוין במכתביו של יוספוס פלביוס. העיר שגשגה עד המרד הגדול (66-71 לספירה) בו נחרב בית המקדש.

לאחר מכן המשיך להתקיים במקום יישוב יהודי קטן יותר שכנראה ננטש בתקופת מרד בר כוכבא (132-135 לספירה). לאחר המרד הרומאים השתלטו על המקום, הקימו חוות ובתי מגורים מרווחים כשבתקופות מסוימות גם יהודים הורשו להתיישב במקום.

בשנת 1934 מצא הארכיאולוג דימיטרי בראמכי, ששירת באזור מטעם אגף העתיקות של המנדט הבריטי, בבור מים באזור שהיה מלא במנורות שמן יהודיות עם עיטורי מנורה, שופר ומחתה סמלים יהודיים טיפוסיים לאותה תקופה. כמו כן נמצאו צלמיות של ציפורים, פרשים, נשים, ועוד כנראה בהשפעה תרבותית רומית.

לאחר הגילוי (הבור צולם על ידי בראמכי), נשכח האתר, ננטש ועקבותיו נעלמו. מיקומו של בית החרושת למנורות שמן וצלמיות בן ה־1700 שנים שהפך לבור מים, הפך לתעלומה.

בשנת 2017 התקבלה החלטה להרחיב את תחומה של העיר בית שמש לגבעות בית נטיף (שכונות ד' ו-ה'). היה ברור שהדבר יגרום לנזק גדול לארכיאולוגיה שבמקום. בכדי למנוע את הנזק, ערכה רשות העתיקות החל מ־2019, חפירות הצלה במקום, בניסיון לחשוף ככל שניתן את האוצרות הארכיאולוגיות שבמקום.

בשנת 2020 התגלה הבור שנעלם 86 שנה קודם לכן. ההתרגשות בקרב אנשי רשות העתיקות הייתה עצומה. לסיכום, במהלך החפירות במתחם נחשפו שלושה מתחמים רומים/ביזנטיים:

1. וילה רומית מרשימה עם בורות מים, קולומבריומים, גת, ושרידים יהודיים של מקווה.

2. כנסייה ענקית שהארכיאולוגים קוראים לה "כנסיית המרטיר המהולל" - על שם כתובת שהתגלתה במבנה העצום בן 1500 שנה. בכנסייה נמצאה קריפטה (מערת פולחן) שלמה עם שרידי המרטיר. במקום נמצאה גם כתובת על הרחבת הכנסייה על ידי הקיסר קונסטנטינוס (574–582). במקום נמצא אגן טבילה מרהיב ואוסף נדיר של שברי חלונות ומנורות זכוכית מעוטרים מהתקופה הביזנטית. הכנסייה מרוצפת בפסיפסים מרהיבים שכוסו במאות שקי חול בכדי למנוע את הריסתם על ידי תושבי בית שמש החרדים.

3. מבנה רומי-ביזנטי שבמתחם בו הוא ממוקם נמצאו הנרות והצלמיות.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "The Church of the Glorious Martyr" . ההקשה באנגלית מאותן סיבות חרדיות...התוכנה תוביל אותנו לרחוב אהרון (ג'ימי) שמי, ומשם כשנגיע לכיכר המתפצלת גם לרחוב אוריאל ואלירז נפנה לדרך עפר עבירה כשהאדמה יבשה לכל סוגי הרכב.

נעלה לכיוון הכנסייה. בשלב מסוים נפנה ימינה ושוב ימינה לכנסייה. במידה ונרצה להמשיך לווילה לא נפנה ימינה בפניה השנייה (לכנסייה ) אלא נמשיך ישר ונראה אותה בצד הדרך (ניתן להקיש בWAZE "חירבת נטיף").

המקומות בהחלט מרשימים, גם אם הפסיפסים מכוסים. לאוהבי הארכיאולוגיה והז'אנר של מקומות יהודיים בעבר - זהו מקום המהווה אוצר גלום.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.

הוילה הרומית

הוילה הרומית - הירידה למקווה שבפך לקבר.

הוילה הרומית

הוילה הרומית - קולומבריום עם בור מים לידו.

הוילה הרומית

הוילה הרומית

הוילה הרומית

הוילה הרומית

הוילה הרומית

כנסיית המרטיר המהולל

כנסיית המרטיר המהולל

כנסיית המרטיר המהולל

כנסיית המרטיר המהולל

כנסיית המרטיר המהולל

כנסיית המרטיר המהולל

כנסיית המרטיר המהולל

הבית הרומי/ביזנטי.

הבית הרומי/ביזנטי.



323 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page