top of page
חיפוש

חורבת קב -כרמיאל.

מבוא:

חורבת קב (ח'רבת אלקבו) התגלתה באורח אקראי בזמן תכנון שכונת רמת רבין בכרמיאל. עריית כרמיאל בחוכמה רבה שילבה את האתר עם פארק קטן שיש בו מגרשי משחקים לילדים, ברזיות ומקומות זוּלָה נחמדות.

האתר שנמצא בגובה של 400 מטר מעל פני הים, סיפק ממצא נדיר של 50 מטבעות זהב שהוחבאו מתחת לריצוף של מבנה שנשרף בנסיבות לא ידועות בשנת 663 לספירה (מה שמעיד שהתקיים במקום יישוב נוצרי ביזנטי כ־20 שנה לאחר השלמת הכיבוש הערבי/מוסלמי של ארץ ישראל מהביזנטים).

באתר נמצאה כנסייה עם בית בד וגת גדולה שכנראה היו שייכים למנזר.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "חורבת קב". התוכנה תוביל אותנו לרחוב נשיאי ישראל בשכונת רמת רבין בכרמיאל. נחנה את הרכב ליד הפתח לפארק וניכנס דבר ראשון לאזור מאוד סימפטי של משחקי ילדים ופינות צל.

נחצה את הגן לכיוון הגבעה הנמצאת מזרחית (קצת דרומית) לנו ונגיע לחורבה. בחורבה נראה שלושה אתרים צמודים מעניינים:

1. הכנסייה - הכנסייה בנויה באדריכלות ביזנטית טיפוסית. אטריום (חצר כניסה) ולאחריה הול הכניסה (נארטקס), והאולם הראשי (NAVE) עם אזורי ישיבה בצדדים (סיטראות). בחזית נראה את אזור הבמה, כשאחריו האפסיס (חצי העיגול) ומשני צדדיו חדרים קטנים לשימוש הכמרים (דיאקוניקון) ולשמירת לחם הקודש (פרנטזיס). על רצפת הכנסייה נראה קטעי פסיפס (אלה שהיו עם צורות של בעלי חיים וכיו"ב כנראה נהרסו על ידי המוסלמים), שמצביעים על העושר של אנשי המנזר.

2. גת היין הגת שנמצאה במקום נשתמרה כמעט במלואה. ניתן ללמוד מהגודל של משטח הדריכה (6X6 מטר), מגודלן של בריכות הסינון והאיגום, מהדיוק בבנייה ומצינורות החרס שהובילו את היין לבריכות האיגום, על כך שמדובר בגת משוכללת למדי יחסית לתקופה הביזנטית.

3. מבנה קימרונות מהתקופה הערבית הקדומה (מאה שמינית לספירה) – מדובר במבנה ששימש ככבשן לכלי חרס בתקופה העתיקה. המבנה נשאר על תילו כמעט בשלמותו ושימש את תושבי המקום הערבים לאורך מאות בשנים. במאה ה־19 שיפצו העות'מנים את האולם הגדול המרכזי כפי שהוא נראה היום. במידה והכניסה למבנה סגורה למבקרים, ניתן לצפות בו מחוץ לגדר המקיפה אותו.

במקום שילוט המסביר על הממצאים. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.








צינור החרס בן 1500 שנה.



מבנה הקמרונות העות'מני.

226 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page