top of page
חיפוש

פארק נחל חדרה.

מבוא:

בשנת 1981 החלה לפעול תחנת הכוח "מאור דוד" (ע"ש יו"ר דירקטוריון חברת החשמל דוד שיפמן). לימים שונה שמה ל"אורות רבין" לאחר הירצחו של ראש הממשלה ב־1995.

התחנה היוותה מהפך בכמה מובנים:

1. היא חילצה את תלותה של ישראל מייצור חשמל באנרגיית המזוט, ובכך הוזילה את החשמל והביאה ליכולת לרכוש אנרגיה ממקורות שונים שאינם קשורים לארגון שאיגד את המדינות המפיקות נפט אופ"ק.

2. היא הייתה התחנה הראשונה שלצורך אספקת הפחם אליה, הוקם לה מזח פרטי באורך של כ־3 ק"מ עם מסוע חשמלי להובלת הפחם.

3. היא ייצרה 25% מתפוקת החשמל בארץ, והראשונה שנושא איכות הסביבה הובא בחשבון בהקמתה. למרות זאת המומחים ניבאו שהיא תיהפך לאחד ממוקדי הזיהום הגדולים בארץ.

בכדי למתן את ההתנגדות הציבורית להקמתה, יזמה בשנת 1982 חברת החשמל בשיתוף פעולה עם הקרן הקיימת לישראל, את הקמת פארק נחל חדרה, והכשרת אתר "חוות חפציבה" למבקרים ללא דמי כניסה.

לצורך כך נוקו 1.3 ק"מ מערוץ הנחל (החל משפך הים ועד חוות חפציבה) מחומרים מזהמים שהיו בקרקעיתו, הוקם סכר המונע מהמים המזוהמים המגיעים מחלקו העליון של הנחל לזרום לחלק שנוקה, ונסלל צינור בקוטר של 2 מטרים, המזרים מים מותפלים ששימשו לקירור תחנת הכוח לאורך החלק המנוקה.

כמו כן יצרו נביעה מלאכותית של מים חמים (מי הים המותפלים ששימשו לקירור התחנה), הקרובה לאזור התחנה דבר שהביא לכך שמי הנחל חמימים גם בחורף (כ־24 מעלות).

מעבר לכך ניטעו באתר עצים, הוקמו שירותים, ספסלי פיקניק והוכשרה חניה.

בשנים 2007-2009 הוקם בשפכו של הנחל מתקן התפלת מים גדול. מאז, בשנים ברוכות בגשם, אין צורך בכל המים המותפלים והם מוזרמים לנחל (למרות שממשלת ישראל משלמת על חלק מהכמות המוזרמת הנמצאת בתחום "הכמות המינימלית" שהממשלה מחויבת לרכוש). זה הופך את נחל חדרה לנחל שמימיו הם היקרים ביותר בארץ...(-:

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE " פארק נחל חדרה". התוכנה תוביל אותנו לרחוב יש"י בגבעת אולגה אשר בחדרה, ומשם תפנה אותנו צפונה לכיוון הפארק. נגיע ונחנה במגרש החניה הרחב.

ממולנו ולאורך הנחל מערבה נראה את החורשה עם שולחנות הפיקניק המוצלים ברובם. מימיננו את השירותים ולידם אנדרטה לזכרו של אבשלום פיינברג (המצבה הועברה לכאן לאחר הרחבת כביש 4 - שם הייתה במקור).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.








39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page